Thursday, November 7, 2019

DOKUMEN BISNES

Menjalankan bisnes bertahun-tahun, jualan semakin rancak tetapi apabila tanya tentang dokumen. Kita garu kepala, jungkit bahu sebab satu dokumen pun kita tidak simpan.

Apabila pelanggan minta resit, kita jawab “Takdelah dik” Kalau yang tanya pegawai LHDN?Tak ke haru-biru perniagaan kita.

Tahukah Anda?

Kegagalan menyimpan rekod akan menyebabkan denda sehingga RM10,000 atau penjara 6 bulan atau kedua-duanya sekali.

Terkejut tak? Remeh ke lagi perkara tentang dokumen ini?

Kita tidak perlu berbelanja lebih untuk menyiapkan dokumen atau resit yang eksklusif dan mahal cukup sekadar beli di kedai alat tulis dan letak cop syarikat (nama, alamat dan nombor pendaftaran perniagaan) anda di setiap helaian. Itu pun sudah memadai sebagai permulaan bisnes. Sudahlah mudah, murah pulak tu.


Senarai dokumem bisnes yang kita sekurang-kurangnya harus ada adalah:

✅ Baucer Pembayaran

 - Setiap duit keluar melalui akaun bank, tidak kiralah cek, online transfer ataupun ATM, mesti dikepilkan bersama Baucer Pembayaran 

 - Inilah bukti untuk ingatkan kita apa yang kita pernah beli, di mana dan berapa harganya

✅ Baucer Tunai


- Setiap duit keluar melalui tunai, mungkin dari Petty Cash, mungkin dari duit kedai mesti dikepilkan bersama Baucer Tunai

 - Inilah yang selalu bocor, mudah sangat kita guna tanpa usul periksa, tanpa berfikir panjang. Tahu-tahu duit dah habis 

✅ Invois Jualan @ Resit

- Kita sebagai pemilik bisnes kena tahu lah, kita sepatutnya kena keluarkan resit atau invois. Itu sebab kena belajar, kalau kita bertangguh-tangguh, selamanya kita dalah kejahilan. Orang dah ke bulan, kita masih merangkak lagi.

 - Invois jualan adalah dokumen yang kita keluarkan apabila pelanggan terima produk atau servis dari kita dahulu dan bayar kemudian mungkin kita bagi dia masa 30 hari atau 60 hari terma kredit. Jadi kita kena keluarkan Invois Jualan dahulu.

- Lepas pelanggan bayar, kita keluarkan resit pula sebagai bukti Invois Jualan tadi sudah dibayar. 

- Kalau pelanggan ambil barang terus bayar? Cukup dengan kita beri resit. Kalau dia taknak resit? Takpe, yang penting salinan resit kita simpan. Apa-apa jadi boleh rujuk balik, boleh tengok balik atau boleh lawan balik

✅ Tambahan: Sebutharga, Pesanan belian

- Sebutharga ini biasanya pelanggan akan minta atau kita akan terima dari pembekal sebagai satu janji harga sekiranya dipersetujui. Zaman sekarang sekadar bagi sebutharga tidak rasmi melalui whatApps. 

- Pesanan belian pula dikeluarkan sebelum Sebutharga. Kita keluarkan Pesanan Belian untuk nyatakan barang dan kuantiti barang yang kita berhasrat untuk beli sekiranya harga dalam sebutharga menepati bajet kita

Dokumen - dokumen ini semua kena simpan elok-elok. Bukan untuk kita sahaja faham, tetapi untuk orang lain juga faham. Dokumen bisnes inilah yang kita kena simpan nak elak bayar cukai tinggi. Dokumen bisnes inilah kita kena simpan supaya mudah untuk kita atau Akauntan rekodkan akaun untuk kita.

Kenapa perlu rekod akaun? Kita jumpa di Bab seterusnya

Kalau dari dulu dah buat perkara salah, ubahlah. 

Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa

No comments:

Post a Comment