Thursday, November 7, 2019

BUKA AKAUN BANK

Saya percaya 80% daripada pemilik Enterprise masih gunakan akaun personal untuk berniaga. Akaun bank anda bakal dibekukan sekiranya bank melihat transaksi banyak luar biasa bagi akaun peribadi. 

Tahukah Anda?

Akaun bank peribadi mempunyai had transaksi.

“KATAKAN TIDAK” kepada bisnes ala-ala koboi tercekik. Bila kita pergi jer SSM, maksudnya kita dah mula masuk dunia perniagaan. Asingkan hal peribadi dengan hal perniagaan.

Buka akaun bank, urus akaun bank dan urus bisnes dengan cara yang betul. Lakukan sesuatu perkara dengan betul pada pertama kali. Kalau anda pemilik bisnes hanya kerap pergi ke kelas menaikkan jualan, mencantikan promosi sini sana tetapi pengurusan perniagaan masih lemah, bisnes anda tidak mampu pergi jauh.

Masalah biasa pemilik bisnes gagal buka akaun bank adalah kerana 2 sebab utama iaitu:

1. Susah nak cari "introducer"
2. Modal buka akaun, lebih kurang dalam RM500 - RM2500

2019 adalah tahun yang mencabar, setiap tahun baru adalah mencabar. Jika 2 perkara kecil di atas kita rasa berat, macam batu ada duduk atas kepala. Maknanya kita belum bersedia rempuh halangan yang bakal datang.

Saya beri anda 4 cadangan untuk selesai masalah pertama:

1. Tulis status di facebook dengan ayat begini 

"Assalammualaikum sahabat, saya mencari introducer untuk buka akaun bank __________. Sudi kiranya membantu saya yang baru nak mula bisnes. Semoga Allah sahaja membalas jasa sahabat"

Jika ada yang sudi membantu, belikan buah tangan sebagai hadiah. Apa salahnya kita meminta bantuan. Tidak rugi satu sen pun jika kita merendahkan ego untuk meminta bantuan.

2. Tanya pegawai bank 

"Tuan/Puan dengan siapa saya boleh minta bantuan intoducer ni, sebab saya baru di kawasan ini. Boleh bantu saya?"

Percayalah, kita akan dibantu kalau kita ingin dibantu.

3. Jumpa saya jika anda ingin buka Akaun Maybank atau CIMB Bank. Email saya di ams.menara@gmail.com dengan tajuk email "INTRODUCER EBOOK"


Apa bagusnya bila bisnes kita ada akaun bank?

📌 Kita akan menjadi lebih disiplin
📌 Kita akan dilihat serius oleh bakal pelanggan
📌 Mudah dalam menguruskan kewangan
📌 Pekerja akan mudah faham perjalanan perniagaan
📌 Bila pekerja tidak pening, pekerja tidak akan lari


No comments:

Post a Comment